Διαβατός Ημαθίας

Τα σημάδια και το προφίλ του ψυχαναγκαστικού ανθρώπου..


Διαβατός...

Γράφει η Ειρήνη Ορφανού, συμβουλευτική ψυχολόγος MSc
Νιώθεις την ανάγκη να διπλό-τριπλό τσεκάρεις τα πράγματα επαναλαμβανόμενα πριν
φύγεις από το σπίτι;


Εκτελείς διάφορα τελετουργικά του του τύπου κάνω το σταυρό μου τρεις φορές ή μετράω μέχρι το 10 και μετά κλειδώνω;

Κάνεις επαναλαμβανόμενες σκέψεις;

Πλένεις τα χέρια σου 2 και 3 φορές αφού γυρίσεις από το σταθμό του μέτρο για να
βεβαιωθείς ότι έχεις απαλλαγεί από όλα τα μικρόβια;

Παίρνεις τη μαμά σου να ξεκλειδώσει το σπίτι σου όταν λείπεις ταξίδι για να σου επιβεβαιώσει ότι έχεις βγάλει το σίδερο από την πρίζα;

Στοιχίζεις τα μπαχαρικά στο ντουλάπι σου ή τα μπουκάλια στο ψυγείο γιατί σου
αρέσει η συμμετρία;

Τοποθετείς τις κρεμάστρες στη ντουλάπα σου με την ίδια φορά γιατί δεν
αντέχεις να μην υπάρχει τάξη;

Είσαι ψυχαναγκαστικός;
Όχι αν οι παραπάνω ενδείξεις δεν συνοδεύονται από τα παρακάτω συμπτώματα:

Έχω ιδεοληψίες / έμμονες ιδέες που περιλαμβάνουν:

– φόβους μόλυνσης ή προσβολής απο μικρόβια
– δημιουργία σεναρίων με πρωταγωνιστή τον εαυτό μου να βλάπτει τους άλλους (μιλάω και προσβάλλω τους γύρω μου με τα λεγόμενά μου, χρησιμοποιώ το μαχαίρι
της κουζίνας να κόψω τα λαχανικά και τραυματίζω τα παιδιά μου)
– φοβίες για απώλεια ελέγχου αναφορικά με τη σεξουαλική μου συμπεριφορά οι οποίες
οδηγούν σε απρεπείς σκέψεις ή ενέργειες (βιασμός, παιδεραστία)
– αμφιβολίες για τη σεξουαλική μου ταυτότητα
– ανεπιθύμητες σκέψεις που αφορούν τη θρησκεία: (αμφιβολίες για τη θρησκευτική
μου πίστη, κατασκευή σεναρίων με πρωταγωνιστές αγίους να επιδίδονται σε
απρεπείς σεξουαλικές πράξεις)
– στην προσπάθειά μου να εξουδετερώσω τις αγχογόνες σκέψεις και να αποτρέψω
αυτό που φοβάμαι, επαναλαμβάνω στερεοτυπικά κάποιες καταναγκαστικές κινήσεις
ή τελετουργίες (πλένω πρώτα το αριστερό χέρι για 1,5 λεπτό ξεκινώντας από τον
αγκώνα και φτάνοντας μέχρι τα δάχτυλα και μετά προχωρώ και στο δεξί, λέω
προσευχές που κατευνάζουν το άγχος ) στις οποίες μπορεί να εμπλέκω και τους
οικείους μου.

Προφίλ

Ο ιδεοψυχαναγκαστικός, είναι άνθρωπος καταθλιπτικός, με σημαντικά προβλήματα τόσο στη σεξουαλική του ζωή όσο και στις διαπροσωπικές του σχέσεις.

Νιώθει την ανάγκη να είναι τόσο ελεγκτικός, γιατί θεωρεί ότι αυτό θα του εξασφαλίσει την πολυπόθητη ασφάλεια. Αυτός είναι και ο λόγος που δεν θέλει να παρεκκλίνει από το πρόγραμμά του και εκτελεί ρουτίνες και τελετουργίες ξανά και ξανά.

Δεν είναι ότι απολαμβάνει αυτή τη διαδικασία, αλλά του εξασφαλίζει πρόσκαιρη ανακούφιση και μειώνει το άγχος του. Έχει το φόβο ότι αν παρασυρθεί και κινηθεί έξω από τα επιτρεπόμενα πλαίσια, θα δημιουργηθούν χαοτικές καταστάσεις. Δυσφορεί αν δεν περάσει τουλάχιστον μια ώρα της ημέρας του αναλογιζόμενος αυτές του τις σκέψεις και τις τελετουργίες οι οποίες παρεισφρύουν στην καθημερινή του δραστηριότητα και επηρεάζουν τη λειτουργικότητά του.

Κραυγαλέα σημάδια:

Επαναλαμβανόμενος έλεγχος ( έχω κλείσει τον φούρνο; έχω κλειδώσει την
εξώπορτα;)
Μέτρημα – απαρίθμηση
Συσσώρευση αχρήστων αντικειμένων και φιλαργυρία
Σχολαστικότητα και τελειοθηρία (πλένω τα χέρια μου μέχρι να ματώσουν για να αποφύγω τη μόλυνση)

Σε έναν κόσμο που έχει σαν μόνο εχέγγυο την αλλαγή και που η ευελιξία είναι το Α και το Ω,
η ακαμψία και ο αυτοέλεγχος του ψυχαναγκαστικού τον καθιστούν από δυσλειτουργικό έως
απροσάρμοστο.

Good news
Οι πάσχοντες από OCD (Obsessive Compulsive Disorder), έχουν καλή πρόγνωση. Η πιο
βοηθητική προσέγγιση γι αυτούς, είναι η Γνωσιακή Συμπεριφορική Θεραπεία.

Μέσω σταδιακών εκθέσεων, οι ασθενείς έρχονται αντιμέτωποι με το αντικείμενο του φόβου τους και ενθαρρύνονται να αποφύγουν την τελετουργία, τόσο από τον θεραπευτή τους, όσο και από άτομα του στενού οικογενειακού και φιλικού τους περιβάλλοντος.

Σταδιακά, διαπιστώνουν ότι το άγχος τους μειώνεται αφού έχουν εκτεθεί σε καταστάσεις που τους προκαλούν άγχος, χωρίς να έχουν ενδώσει σε καταναγκαστική συμπεριφορά ( έχουν ακουμπήσει το πόμολο και δεν έχουν πλύνει τα χέρια τους).

Ο ψυχαναγκαστικός, που αποτελεί περίπου το 2% του πληθυσμού, όπως και όλοι οι
υπόλοιποι που δεν ταλαιπωρούμαστε από αυτή τη διαταραχή, θα πρέπει να αγκαλιάσει τη
μοναδικότητα του και να αποδεχθεί τα τρωτά του κομμάτια για να μπορέσει να κάνει ειρήνη
πρώτα με τον εαυτό του και ύστερα με αυτούς που τον περιβάλλουν.
Πηγή

Previous Post
« Prev Post
Next Post
Next Post »

Διαβάστε ακόμα...

Αρβελέρ: Γιατί ο τάφος στη Βεργίνα είναι του Μεγάλου Αλεξάνδρου και Όχι του Φιλίππου..

> Χρώματα σε σπρέι από τον Διαβατινό μπογιατζή...

Φανταστικές Διαβατινές Γλάστρες από τσιμεντόλιθους...